Logo censorsekretariatet
Bestiller
Bestillerne initierer den administrative proces i forbindelse med en prøveafholdelse.
Ud over at udfylde bestillingen, sikrer bestilleren, at censor modtager relevant og specifik information omkring selve eksaminationen, så censors virke er succesfyldt.

Uddannelsesinstitutionernes bestillere bærer et stort ansvar i forhold til at censor lykkedes i sit virke. Censorsekretariatets opgave er basalt set i forhold til kerneopgaven, at formidle kontakten imellem den beskikkede censor og eksamensafholdende institution. Når censorsekretariatet modtager en bestilling har du som bestiller foretaget den indledende planlægning i forhold til de konkrete behov, målt i forhold til censor kvalifikationer og kompetencer. Det er derfor meget vigtigt, at censorerne efter allokering af det eksterne censorat modtager al relevant information fra Jer som institution, Der vil i praksis være forskel på om informationen til den allokerede censor kommer fra Jer som bestillere eller fra eksaminator og i mange tilfælde vil det være et både og.

Nedenstående fremgår al nødvendig information som er nødvendig for at I som institution generelt og censor kan afholde en succesfuld eksamen.

Bestil censor

Vær opmærksom på:

  • Der kan kun tildeles én censor pr. bestilling
  • Hvis du ønsker flere censorer til en prøve skal der oprettes flere bestillinger
  • Det er også muligt at kombinere prøver
  • Eksaminatorer skal være oprettet i systemet inden du laver din bestilling
  • Når censor er allokeret er der vigtige informationer du skal sende til censor. Se nærmere herom i Tjekliste til uddannelsesinstitutioner når censor er allokeret
Første gang du bestiller

Er det første gang du skal bestille, skal du først oprettes som bestiller i systemet. Det bliver du ved at sende en e-mail til Censorsekretariatet via kontakt@censorsekretariatet.dk med følgende oplysninger:

  • Dit navn
  • Din e-mail
  • Dit direkte telefonnummer
  • Skolen du skal bestille for

Du vil efterfølgende modtage en e-mail med dine log-in oplysninger. Du skal huske, at dit login er personligt, og at du ikke må låne det ud til andre i institutionen. Er der behov for flere bestiller, så kontakt os. Derudover er det vigtigt, at du opdaterer dine kontaktoplysninger, hvis du skifter e-mail eller telefonnr., så vi altid kan komme i kontakt med dig. Når du ophører med at være bestiller hos en institution, vil vi gerne have besked om dette, så vi kan ajourføre vores system.

Opret eksaminator

Inden du kan lave en censorbestilling, skal du oprette de eksaminatorer, du skal bruge. Disse skal oplyses i bestillingen for at sikre, at reglerne om gentagen og gensidig censur bliver overholdt jf.: Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser

Du opretter eksaminator ved at:

  • Vælge Opret ny eksaminator
  • Tast CPR-nummer på eksaminator og tryk derefter Søg. Hvis eksaminator allerede er oprettet som censor i systemet kommer vedkommende automatisk frem, tryk nu Opret
  • Hvis eksaminator ikke er i systemet tastes fulde navn og e-mailadresse på eksaminator, tryk derefter Opret

Efterfølgende bliver der sendt en e-mail med log-in og brugeroplysninger til eksaminator.

Opret ny bestilling

Når du er logget ind på Censorsekretariatets side vælger du Opret ny censorbestilling og udfylder informationerne.

Se censorbestillinger

Under Se censorbestillinger på din profil kan du få overblik over dine censorbestillinger, og se deres status i systemet. Det er også her du indtaster karakterer og kan se, hvilke kompetencer censor har

Tjekliste til institutionerne når censor er allokeret

Når en censor er allokeret, er det uddannelsesinstitutionens ansvar, at censor får de informationer, der er nødvendige for at denne kan udføre censorarbejdet optimalt. Det er vigtigt, at disse bliver sendt til censor i god tid inden prøven. Dette er samtidig med til at sikre en god start på samarbejdet mellem censor og uddannelsesinstitutionen, allerede inden selve eksamenen finder sted.

Censorsekretariatet opfordrer uddannelsesinstitutionen til, at opfylde følgende punkter:

  • Oplys om vederlag, tidsnormer og rejsegodtgørelse. Censor har krav på at kende til honorar, inden eksamen bliver afholdt
  • Afregning af censors honorar bør ske ved førstkommende lønkørsel
  • Send informationsmateriale, vejledninger, oplysninger på kontaktperson/eksaminator og eksamenstidspunkter ud i god tid
  • Vedlæg målbeskrivelser (i det omfang de er udarbejdet)
  • Send eksamensopgaver og skriftlige oplæg ud i god tid – eventuelt sammen med en oversigt over den litteratur, det enkelte hold har arbejdet med
  • Sørg for at studieordninger, studieplaner, eksamensregler mm. er let tilgængelige på jeres hjemmeside
Det er vigtigt, at de studerendes eksamensopgaver afleveres i et format, som censor kan læse. De studerende skal gå ud fra, at censor bruger PC med

Windows, kan læse Word, Adobe-pdf eller HTML og har en opdateret browser og adgang til internettet. Censorer på Multimediedesignuddannelsen forventes desuden at kunne se digitale billeder og filmklip i AVI eller MPEG-format.

Generel information til bestillere

Hvad er vigtigt at være opmærksomme ifm. bestilling af censorer?

Annullering af en prøve eller af eksaminator
Hvis en prøve annulleres, er det vigtigt, at I giver besked til ikke mindst censor og evt. eksaminator men også Censorsekretariatet. Ellers vil eksaminator og censor blive ved med at modtage påmindelser om at udfylde censor- og eksaminatorrapporter på prøven.

Derudover er det vigtigt, at I giver Censorsekretariatet besked om, hvis én af de oplyste eksaminatorer alligevel ikke skal være på prøven, da denne eksaminator også vil modtage påmindelser på at udfylde sin eksaminatorrapport.

Ændringer på en bestilling
Hvis en bestiller laver ændringer på en prøve, vil den allokerede censor få automatisk besked.
Inden og efter censor er fundet, kan I på en bestilling selv ændre på: Eksaminatorer, antallet af eksaminander, prøvedato (inden for tidsfristen (5 hverdage)), besked til censor og egne noter. Såfremt der er andet, I skal have ændret på en bestilling, kontaktes Censorsekretariatet pr. mail eller tlf.

Hatecensur
Hvis der er mindre end 5 dage til, at en prøve skal afvikles, og der endnu ikke er fundet en censor, vil bestillingen blive behandlet som hastecensur. Det betyder, at prøven bliver sendt ud til flere censorer ad gangen, og det kan ske, at censor kommer længere væk fra, end hvis bestillingen er sat til at forespørge i "nærhed" og bliver sendt ud som vanligt.

Eksaminatorer
Husk kun at sætte den eller de eksaminatorer på en prøve, der faktisk skal deltage, da det ellers kan bremse bestillingen i systemet, da systemet er sat til i første omgang kun at adspørge de censorer, der ikke har siddet med eksaminator/eksaminatorer inden for de seneste 2 år.

Censornorm
Såfremt censornormen ikke er oplyst korrekt, kan det risikeres, at der ikke vil være nogle censorer at adspørge grundet timeloftet på censur, som ligger på 125 timer pr. semester.

Oplysninger til censor

Brug meget gerne WiseFlow til at samle informationer, således at alle informationer er samlet ét sted. Brug også gerne "besked til censor"-feltet i bestillingsformularen. Informationerne kan f.eks. være:

  1. Eksamensrækkefølge
  2. Honorar
  3. Kørselsvejledning
  4. Studieordning
  5. Overnatning
  6. Køretid
  7. M.fl.

Utilfreds med censor
Hvad skal gøres, såfremt uddannelsesinstitutionen har været utilfreds med censor:
Eksempel 1: Censor vurderes ikke kompetent til en specifik prøve

  1. Eksaminatorrapport udfyldes af eksaminator
  2. Send en mail til Censorsekretariatet, som straks videreformidles til censorformandskabet
  3. Censorformandskabet hører begge parter og revurderer censor

Eksempel 2: Censor vurderes ikke kompetent til uddannelsen, eller har opført sig uhensigtsmæssigt

  1. Eksaminatorrapport udfyldes af eksaminator
  2. Send en mail til Censorsekretariatet, som videreformidler til censorformandskabet og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
  3. Styrelsen tager sagen i høring.

OBS: Styrelsen kan vælge at sætte en censorbeskikkelse i bero, mens Styrelsen undersøger, om der er grundlag for at bringe beskikkelsen til ophør. Hvis ikke en censor afbeskikkes, kan I som institution få censor allokeret igen, også imens sagen behandles.

Censor møder ikke op
Kontakt straks Censorsekretariatet. Vi kan i de fleste tilfælde finde en censor, der kan møde op indenfor ganske kort tid, alternativt afhold eksamen online.
OBS: Ved en censors pludselige forfald eller lignende, hvor det ikke har været muligt at tilkalde en censor, udpeger uddannelsesinstitutionen en censor, som opfylder kravene i eksamensbekendtgørelsen. Institutionen skal hurtigst muligt orientere Censorsekretariatet om, hvem de har udpeget. Vær opmærksom på, at det IKKE er muligt at udpege en ansat fra den eksamensafholdende institution.

For mere information vedr. bestilling af censorer - se filen herunder

Fil
Information til bestillere (powerpoint)
Ofte stillede spørgsmål
Hvad skal jeg som bestiller gøre, hvis Censorsekretariatet beder mig om selv at finde en censor?

Det er vigtigt at gå til eksaminator eller fx uddannelseschefen for at høre om han, hun eller de kender en fra aftagerfeltet, der kan hjælpe i den konkrete situation. Ofte har institutionen et stort netværk, årsagen hertil kan fx være, at I har en stor kontaktflade til eksempelvis praktiksteder osv. Så budskabet er som sagt, at bestiller ser ind af på institutionen.
Foruden dette, ringer sekretariatet ud til alle censorer på listen, beder det samlede uddannelsesnetværk og censorformandskabet om at hjælpe til med at finde en censor.

OBS, der kan ikke kan anvendes en censor der er ansat på egen institution eller ikke selvom at vedkommende fx er fra en anden institutionsadresse end den eksamen afvikles på.

Det er også vigtigt, at Censorsekretariatet bliver orienteret om, hvilken censor, der er anvendt til det eksterne censorat, da vedkommende skal oprettes i vores system (hvis ikke vedkommende er beskikket i forvejen). I disse tilfælde, hvor censor ikke har en beskikkelse i forvejen, ad hoc allokeres censor til det specifikke prøve og ikke til andre fremadrettet.

Vi har fået ny bestiller, skal den nye bestiller ”bare” overtage vores koder i Censor-IT?

Nej, hvis I får en ny bestiller, skal denne oprettes i systemet. Her kan i evt. kontakte Censorsekretariatet på enten mail eller tlf., og så står vi klar til at hjælpe.
Vores kontaktoplysninger kan findes under "Kontakt os" på denne hjemmeside.

En bestiller er blevet sygemeldt, må vi logge på vedkommendes profil?

Nej, det er imod GDPR. Tag derfor i stedet for fat i Censorsekretariatet, så vil vi meget gerne hjælpe.

Hvor lang tid før en eksamen, er det ideelt at oprette bestillingen?

Censorsekretariatet vil altid opfordre til at lægge en bestilling ind så hurtigt som muligt

Må uddannelsesinstitutionen selv finde en censor i nærområdet til en prøve?

I realiteten er Censorsekretariatet på vegne af censorformandskaberne udpeget til at allokere censorer på vegne af censorformandskaberne. Hver uddannelse har tilknyttet et nationalt censorkorps, hvor man bl.a. i tilrettelæggelsen af allokeringer er forpligtet til at anvende censorkorpset bredt, hvorfor Censorsekretariatet vil foretrække at finde censorerne ud fra censorkorpset, via censor-it.

Dog kan det give mening ved eksempelvis reeksaminer, hvor der er meget få studerende. Eksempelvis oplever Censorsekretariatet en gang imellem at nogle uddannelser spørger den censor, der har været på den ordinære eksamen, om de evt. kunne tænke sig at være censor på reeksamen, eller at man evt. allerede har en anden censor i huset samme dag, som også har denne kompetence/beskikkelse. Dette påføres i feltet ”besked til sekretariatet”, og så vil Censorsekretariatet vurdere ud fra gældende retningslinjer, om dette er muligt. Dog vil vi bede om, at dette bliver brugt i begrænset og nødvendigt omfang.

Hvad er status på min bestilling?

Censorsekretariatet har "bolden", indtil vi giver besked om andet. Det vil sige, at status på din bestilling er, at vi arbejder på sagen. Såfremt der sker komplikationer, kontakter vi dig.

Hvor mange år må en censor ikke være sammen med en bestemt eksaminator?

I princippet er der ikke fastsat en bestemt årrække, men man skal i videst muligt omfang undgå gentagen censur.

Kan jeg få samme censor til flere prøver og/eller på tværs af uddannelser?

Ja, det kan du, hvis og såfremt vi har censorer med de rette kompetencer og kvalifikationer. Du kan kun få tilknyttet en censor per bestilling, så når du ønsker samme censor til flere prøver, laver du f.eks. to bestillinger, en til hver uddannelse/kvalifikation, og skriver i 'Besked til sekretariatet' at du ønsker, at kombinere prøvenummer xxxxx med xxxxx.

Hvornår sættes en prøve på spredning?

Hvis man har valgt ”spredning”, eller hvis der er færre end 5 dage til en eksamen, og der endnu ikke er fundet en censor, dog stadig med prioriteret rækkefølge, såfremt ”nærhed” er valgt.

Hvad kan årsagen være til, at en prøve bliver ”sat” på spredning før de 5 dage?

Det kan bl.a. ske op imod ferieperioder, hvor sekretariatet holder lukket, og det er vigtigt, at der bliver planlagt den første uge efter ferien, således at institutionerne kender, hvilke censorer, der skal komme de pågældende dage lige efter kommende ferieperioder.

Corona har også spillet en rolle iht. planlægningen af censur, fx i forbindelse med omlægningen fra online til fysiske eksaminer.
På baggrund af covid-19 har vi i en periode allokeret prøver som hastecensur, som lå længere fremme end de 5 dage, for at kunne imødekomme sygemeldinger, afbud osv.

Der er mindre end fire uger til eksamens start - kan jeg stadig nå at bestille en censor?

Ja, det kan du godt. Du laver bestillingen, som du plejer og vælger en vilkårlig dato. I Besked til sekretariatskriver du den korrekte eksamensdato således, at vi kan opdatere denne og sikre censor til den korrekte eksamensdato.

Kan jeg rette i min bestilling når den er oprettet?

Inden der er fundet en censor: når prøven er sat i gang, men der ikke er fundet en censor endnu, kan du rette i følgende:

  • Eksaminatorer
  • Postnr.
  • Antal eksaminander
  • Prøvedato (indenfor tidsfristen, ellers skal Censorsekretariatet kontaktes)
  • Besked til censor
  • Egne noter
Efter der er fundet en censor: Når der er fundet en censor til din censorbestilling, kan du rette i:
  • Eksaminatorer (må eksaminator ikke sidde med censor, kan denne eksaminator ikke vælges)
  • Antal eksaminander
  • Prøvedato (indenfor tidsfristen, ellers skal Censorsekretariatet kontaktes)
  • Besked til censor
  • Egne noter

Efter hver rettelse, vil der blive sendt en mail til censor om, at der er sket ændringer, og hvilke ændringer der er foretaget.

For at rette i censorbestillingen trykkes på den blå blyant i højre side af censorbestillingen under menupunktet Censorbestillinger. Husk at afslutte med Gem nederst på siden

Hvorfor er det vigtigt, at de korrekte eksaminatorer er oplyst på bestillingen?

Det er vigtigt, at de censorer, som deltager ved en prøve er oplyst på bestillingen, da dette er afgørende når vi skal finde en censor til jer.
Denne findes ud fra de oplysninger som er angivet på bestillingen.
Gennem IT-systemet tjekker vi for inhabilitet jf. eksamensbekendtgørelsens paragraf om gensidig og gentagen censur.
Er de korrekte eksaminatorer ikke oplyst på bestillingen, kan vi derfor ikke sikre os, at habilitetskrav overholdes.
Derudover bliver den/de eksaminatorer der er oplyst på bestillingen, bedt om at udfylde en eksamintorrapport efter afholdt eksamen.

Skal vi oplyse ændring af eksaminator trods endt eksamen?

Ja, det er nødvendigt, hvis der er sket ændringer i forhold til det, som er oplyst på bestillingen. For at Censorsekretariatet kan blive ved med at opretholde bekendtgørelsens regler om bl.a. inhabilitet, er det vigtigt, at du informerer om disse rettelser. – Også selvom eksamen er overstået. Sker det ikke, er det ligeledes ikke den rigtige modtager, som står på eksaminatorrapporten.

Hvordan udregnes censornorm i minutter pr. eksaminand?

I censornorm pr. eksaminand skal noteres det gennemsnitlige antal minutter censor får pr. eksaminand.

Ex 1: Individuelle prøver
Prøve med 12 eksaminander.
Censor får 30 min pr. eksaminand for forberedelse, 15 min pr. eksaminand for eksamen og 60 min i opstart.

Udregningen vil se således ud:
- Forberedelse: 30 min * 12 = 360 min
- Eksamen: 15 min * 12 = 180 min
- Opstart = 60 min

Gennemsnitlige antal min for denne eksamen er: (360 + 180 + 60) / 12 = 50 min

Ex 2: Gruppeprøver
Prøve med 5 eksaminander i alt, deraf er 3 i en gruppe og 2 går op individuelt.
Censor får 5 timer(/300 min.) pr. rapport + 1 time (/60 min) pr. gruppemedlem, 40 min. pr. eksaminand til eksamen og 1,5 time (/90 min) i opstart.

Udregningen vil se således ud:
- 2 individuelle eksaminander: 300 min * 2 eksaminander = 600 min
- 1 gruppe á 3 eksaminander: 300 min + (60 min * 3 gruppemedlemmer) = 480 min
- Eksamen: 40 min * 5 eksaminander = 200 min
- Opstart pr. prøve: = 90 min

Gennemsnitlige antal min for denne eksamen er: (600+480+200+90 min) / 5 = 274 min

Fil
Hjælp til udregning
Hvorfor er det vigtigt at rette antal eksaminander på prøven, såfremt dette ændrer sig?

Det er ikke altid til at vide, hvor mange, der dukker op til eksamen. Det kan i den forbindelse være en god idé at informere den allokerede censor (fx i ”besked til censor”) om, at de skal være opmærksomme på, at der er risiko for, at antallet af eksaminander kan ændre sig på eksamensdagen. På den måde, har I jeres på det rene.
Det er dog vigtigt at rette antallet af eksaminander, så snart, I ved det, så censorerne har de rigtige oplysninger til den prøve, de skal agere censor på.

Hvad hvis en censor pludselig ønsker ændring af eksamenstidspunkt eller lignende?

Det er uddannelsesinstitutionen, der sætter rammerne. Censor er ansat under ”ansættelseslignende forhold” hos uddannelsesinstitutionen. Såfremt censor ikke efterlever dette, kan der findes en ny censor til prøven.

Hvordan er det med navne på kategori/kvalifikation?

Navnene på kategori/kvalifikation er bestemt efter gældende studieordning.

Det er vigtigt at dette er i overensstemmelse med studieordningen, da censorerne søger om beskikkelse bl.a. jf. studieordningens læringsmål.

Censorerne er tit i tvivl om, om det er censorsats c eller b, selvom det står på censorservice-siden. Hvad kan vi gøre?

Dette kan I evt. skrive i feltet ”besked til censor”, lægge det ind på WiseFlow under generelle informationer til censor, eller skrive det i bekræftelsesmailen til censor.

Er der i perioder lukket for beskikkelse af nye censorer?

Ja. Der bliver rekrutteret censorer hvert fjerde år (nuværende periode: 1. oktober 2021 – 30. september 2025), dog ved mangel på censorer, kan der suppleres løbende. Disse uddannelser vil man kunne ansøge til på censorsekretariatet.dk under "Interesseret i at blive censor?". Her vil man kunne se, de uddannelser der er åbne for ansøgning ved, at de vil have et link til højre forn uddannelsens navn med teksten "Klik her for at komme til ansøgningsskema".

Checkliste ved opstart af ankenævnssager

Den studerendes anke indgives til uddannelsesinstitutionen, og skal indgives senest to uger efter, at den studerende er oplyst om institutionens afgørelse. Institutionen skal nu gøre følgende:

  • Udpege eksamensberettiget lærer og studerende til ankenævnet
  • Sende repræsentanternes kontaktoplysninger til Censorsekretariatet
  • Samle alt relevant materiale og sende dette til Censorsekretariatet (gerne sorteret så de samme dokumenter og e-mails ikke fremgår flere gange)
  • Klage fra den studerende
  • Opgaven og Eksamensbesvarelsen
  • Gældende studieordning (link eller fil skal være PDF)
  • Informationen til lærer og censor om eksamensklagen
  • Lærer og censors svar på klagen
  • Den studerendes bemærkninger til lærer og censor

OBS: Vi gør opmærksom på at samtlige filer skal være PDF